tijd voor een nieuw verslagje - Reisverslag uit Port Elizabeth Airport, Zuid-Afrika van Joyce Doremalen - WaarBenJij.nu tijd voor een nieuw verslagje - Reisverslag uit Port Elizabeth Airport, Zuid-Afrika van Joyce Doremalen - WaarBenJij.nu

tijd voor een nieuw verslagje

Blijf op de hoogte en volg Joyce

01 November 2012 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth Airport

Hoi allemaal,

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik geschreven heb.
Er is in de tussentijd weer een hoop gebeurt, en ik zal proberen alles te vertellen. Maar ik weet niet meer precies wanneer ik wat gedaan heb.

We zijn een paar weken geleden met een aantal van huis naar Rocking the daisies geweest. Dit is een festival dicht gelegen bij Kaapstad. Omdat we daar ook nog 3 meiden op moesten halen ben ik ook heel eventjes in Kaapstad geweest. Dus de Tafelberg heb ik al gezien! Ik had Kaapstad wel anders verwacht. Het is een mooie stad, maar op de een of andere manier had ik het groter en spectaculairder verwacht. Toch was het leuk om daar even geweest te zijn.
Toen we de meiden opgehaald hadden zijn we door gereden naar het Festival. Het was echt in the middle of no where. Een super locatie dus. Er liepen bijna alleen maar hippies, en mensen die er niks om geven hoe ze er uit zien, rond. Het was echt een super festival. We sliepen 2 nachten in een tentje en dat was leuk, maar ik slaap toch liever in mijn eigen bed.
Op het festival draaide Goldfish, zij komen uit Zuid- Afrika en maken goede muziek vind ik en het was ook echt mega vet toen zij kwamen draaien. De hele zaal ging los.
De laatste dag moesten we weer spullen in pakken en ben ik met Lisan en Femke de 3 meiden uit Kaapstad nog weg gaan brengen. We moesten met zijn vieren op de achterbank en ja ik zat natuurlijk het slechtst en moest ook een uur lang op een onhandige manier zitten. Maar goed daarna kon ik ongeveer 8 uurtjes lang uit op de achterbank liggen, want ik hoefde niet te rijden dus dat was natuurlijk niet verkeerd.

Over mijn stage heb ik eigenlijk nog niet heel veel verteld dus dat zal ik ook maar even doen, want ja ik loop ook stage hier! Maar liefst 5 dagen in de week van 8 tot 4. En ik begin er aan gewend te raken.
Op stage ga ik nu ook steeds meer dingen met de kinderen doen. Ik ben al een aantal weken bezig met Group work programs. Het gaat hierbij om 6 sessies waar de kinderen een soort van therapie krijgen. Het doel wat ik bedacht heb voor de sessies is het ontwikkelen van het zelfvertrouwen. Veel kinderen kampen met een laag zelfbeeld, en ik vind het belangrijk dat ze anders naar zich zelf gaan kijken en dan op een positieve manier. Iedere week is dan een sessie en die staat in het teken van het ontwikkelen van zelfvertrouwen, maar er worden wel iedere keer andere activiteiten gedaan. Zo heb ik de kinderen een zelf portret laten tekenen, zich zelf identificeren met verschillende emoties en nog een paar anderen activiteiten. Ook moet ik iedere keer een ijsbreker in de sessie verwerken, en dit is vaak heel leuk. Dat is een soort van opstarter voor de kinderen. Zo hebben ze gister een marshmallow toren gemaakt en daarna natuurlijk alle marshmallows opgegeten!
Ik leer de kinderen ook steeds beter kennen en zij mij ook. En dat is erg fijn! De kinderen zijn heel erg van het knuffelen, dus op een dag krijg ik ook een heleboel knuffels van de kinderen. Soms komen ze zelfs op me af stormen. Ze zijn echt geweldig!!
Ik ben ook een paar weken geleden toen de kinderen een week vakantie hadden met ze naar de zee geweest en de dag daarna naar Seeview. Dat is een gamepark, waar wilde dieren rond lopen.
Het is niet altijd even leuk, want een tijdje terug heb ik best iets schokkends gezien. De kinderen die hier verblijven zijn tussen de 6 en 12 jaar oud. En ik zat wat te kletsen met mijn begeleiders en ineens worden er twee jongens naar ons gebracht. De een reageerde niet en ik dacht eerst dat hij boos of verdrietig was, maar daarna viel hij op de grond. Het bleek dat ze Petrol gesnoven hadden. De jongens konden niet goed meer op hun benen staan en waren zo stoned als wat.
Ik vind het onbegrijpelijk dat deze kinderen zoiets doen. En ik was dan ook best geschrokken. Maar de jongens werden onder een koude douche gezet en gingen daarna naar bed. Maar ik weet niet wat nou hun straf is geweest.
Verder zijn mijn collega’s erg vriendelijk en ze betrekken me ook overal bij. Ik kan het ook goed vinden met mijn begeleidster, en ik zit vaak te kletsen met de schoonmaakster. Die komt dan altijd even bij mij in mijn soort van kantoortje niks doen en kletsen! Helaas gaat ze volgende week weg.
Ook ben ik met 2 collega’s naar een soort van jeugd gevangenis geweest in een Township. Daar wonen jongens tot en met 17 jaar die een crimineel verleden hebben. Het kan gaan om drugshandel, of zelfs moord. Dit was erg interessant om te zien waar zij verblijven. De jongens hadden een optreden gegeven, en ze zijn heel creatief. Ik heb een spiegel gekocht die zij gemaakt hebben. Dus daar ben ik heel blij mee, ik moet alleen wel even kijken hoe ik die mee naar huis ga nemen.

Doordeweeks doe ik niet heel veel, want ben vaak moe na het stage lopen. Ook ligt al een tijdje ons internet er uit, dus ik moet iedere keer naar een internet café om op internet te kunnen. Dat is ook een van de redenen dat ik al zo lang niets van me heb laten horen.

En wat heb ik nog meer gedaan in de tussentijd….
Een paar weken geleden heb ik enorme walvissen gezien. We waren met een boot weg geweest en toen zagen we gewoon springende walvissen voor ons. Dat was ook echt super!

Vorige week ben ik naar gamepark Kragga Kamma geweest. Daar heb ik neushoorns gezien en buffalo’s zij horen bij de Big five. Er waren ook zebra’s giraffen cheeta’s en een heleboel verschillende soorten bambie’s! De dag daarna zijn Sabine, Teuntje en ik naar Kwantu gereden, om daar olifant te gaan rijden. Dit was echt super! Het is heel onwerkelijk dat je echt op een olifant zit, maar het was echt geweldig. We liepen tussen allerlei dieren door, want de dieren zijn niet bang van olifanten, wanneer we dit met de auto zouden doen daar zouden de dieren schrikken en weg rennen. Er liepen zebra’s en nog wat andere dieren weet zo even de namen niet meer.
Die dag ben ik ook nog met Sabine en mijn stage begeleidster Asenathi, naar de kerk geweest. Asenathi was erg blij dat ik kwam kijken en echt ik heb nog nooit zo ’n kerk gezien. Het leek ook echt niet op een kerk. Het is heel modern en het leek net een theater. Er stond een drumstel op het podium en een stoel met een tafel waar de pastoor ging praten. Maar de pastoor leek ook meer een comedian. Hij maakte grappen tussen door en het was ook best wel leuk moet ik zeggen. Het koor was ook mega goed. Dus dat is ook weer een leuke ervaring geweest. Eigenlijk had ik verwacht dat het echt een gospel kerk zou zijn, waar ze constant haleluja roepen, maar dat was dus totaal niet. Er waren blanken, zwarten en gekleurde mensen, iedereen was er welkom. Ik vind dit wel veel leuker dan de kerk die we in Nederland hebben.
Een andere collega hoorde de volgende dag dat ik naar de kerk geweest was en zij zei zie je wel Jezus is tot je getreden. Ze had namelijk een paar weken geleden voor me gebeden en dan wel dat Jezus tot me kon komen. Ze vertelde ook een paar dingen die in de toekomst gingen gebeuren dus ik ben benieuwd. En ik weet ook hoeveel kinderen ik ga krijgen, haha. Dus we zullen zien! Ik kom helemaal heilig terug als ik weer naar Nederland ga denk ik!

Ik moet ook zeggen dat ik super blij ben dat ik naar zuid- afrika ben gegaan. Want ik heb het enorm naar mijn zin en ik leer ook heel erg veel! Deze ervaring had ik nooit willen missen! En ow, ja ik ben volgens Anton een begeleider op stage al een echte Xhosa girl aan het worden (dit is de officiële zwarte bevolking van Zuid- Afrika). Ik heb namelijk een verwarming in mijn kantoortje en die staat altijd aan, en ik wil altijd in de zon staan. Ik heb het erg vaak koud en dat is blijkbaar typisch iets voor de Xhosa bevolking. Moet wel zeggen dat het koud is binnen in de gebouwen. En het is al twee weken slecht weer! Wat dat betreft had ik net zo goed in Nederland kunnen blijven.

En iedereen enorm bedankt voor het lezen van mijn verhalen en voor de reacties, ik vind dat erg leuk!!!

Ik zal snel weer een verslagje schrijven,


  • 01 November 2012 - 19:17

    Laurien:

    Weer heel veel meegemaakt in een paar weken.
    Fijn dat je ook schrijft over je stage, het is toch wel indrukwekkend allemaal.
    De foto's zijn ook erg mooi!!!!
    Ik heb nog een vraagje welk bed bedoel je?? Het Afrikaanse of het Nederlandse??
    Joyce nog veel plezier, succes met je stage en laat snel weer iets van je horen.

    xx

  • 01 November 2012 - 23:10

    Riatoelen:

    Hier een berichtje uit Gemonde
    Je hebt weer veel mee gemaakt en gezien maar zo te lezen heb jij het
    daar reuze naar je zin
    En de foto zijn heel leuk
    Gr Gimde

  • 02 November 2012 - 11:55

    Opa:

    Joyce,

    ik heb je verslag gelezen, het ziet er geweldig uit. Ik word steeds nieuwsgieriger om het zelf te zien.
    Dus ik kom eraan!!

    Groeten opa en oma

  • 02 November 2012 - 14:16

    Sem Van Roozendaal:

    Hoi schattie!!
    leuik verhaaltje weer!!
    en echt super fijn dat je het zo naar je zin hebt!!
    ik zal proberen om mijn site ook een beetje bij te houden maar ik denk dat ik niet zoveel zie als jou! haha.
    ik spreek je snel!!
    xxxxxxx

  • 03 November 2012 - 15:55

    Cocky:

    Hoi joyce fijn om te lezen dat het zo goed met je gaat. Leuk de foto's met al die kleintjes om je heen. Je hebt al veel leuke dingen gedaan, doe maar zoveel als je kunt het is zo weer voorbij jouw avontuur.
    Vele groetjes Cocky.

  • 04 November 2012 - 10:54

    Jannie Toelen:

    hoi joyce
    het is al weer een tijdje geleden dat ik je een berichtje heb gestuurt ik lees dat je het heel erg naar je zin
    heeft ik heb de verslagen van je gelezen en de foto;s bekeken heel erg mooi vind ik het ook heel bizonder dat je zo alles kunt lezen terwijl jij zo ver weg zit ik lees dat je goed met je begeleiders op kunt schieten dat is heel fijn en je leert ook zo een hele andere cultuur kennen ik vind het geweldig dat het zo kan via de school het beste maar weer en ik lees wel weer wat je de volgende keer weer schrijf
    groetjes van peter en jannie toelen



  • 05 November 2012 - 17:07

    Joyce Van Doremalen:

    Dankjewel allemaal voor de reacties!
    Mam, ik bedoelde mijn bed in zuid afrika, maar die in nederland mis ik ook wel hoor!
    en Opa ik kan ook niet wachten tot ik je zuid afrika kan laten zien!!
    x

  • 05 November 2012 - 18:13

    Inge En Cindy:

    Hoii lieve Joyce,
    Leuk om weer een lekker lang verhaaltje van je te lezen! Wel balen dat je internet eruit ligt zeg!!
    Gelukkig maak je heel veel leuke dingen mee en fijn dat het zo goed bevalt in Zuid-Afrika.
    Leuk dat het op stage ook zo goed gaat haha! Echt leuk dat die kinderen zoveel willen knuffelen, ze zijn dus erg blij met je!
    waoooww die foto's van die olifanten zijn echt super! en je hebt al veel dieren gezien, echt bijzonder.
    Geniet er nog maar lekker van meid en snel weer een xtje skypeeee!!

    Kusss de twins

  • 05 November 2012 - 18:13

    Inge En Cindy:

    Hoii lieve Joyce,
    Leuk om weer een lekker lang verhaaltje van je te lezen! Wel balen dat je internet eruit ligt zeg!!
    Gelukkig maak je heel veel leuke dingen mee en fijn dat het zo goed bevalt in Zuid-Afrika.
    Leuk dat het op stage ook zo goed gaat haha! Echt leuk dat die kinderen zoveel willen knuffelen, ze zijn dus erg blij met je!
    waoooww die foto's van die olifanten zijn echt super! en je hebt al veel dieren gezien, echt bijzonder.
    Geniet er nog maar lekker van meid en snel weer een xtje skypeeee!!

    Kusss de twins

  • 05 November 2012 - 18:13

    Inge En Cindy:

    Hoii lieve Joyce,
    Leuk om weer een lekker lang verhaaltje van je te lezen! Wel balen dat je internet eruit ligt zeg!!
    Gelukkig maak je heel veel leuke dingen mee en fijn dat het zo goed bevalt in Zuid-Afrika.
    Leuk dat het op stage ook zo goed gaat haha! Echt leuk dat die kinderen zoveel willen knuffelen, ze zijn dus erg blij met je!
    waoooww die foto's van die olifanten zijn echt super! en je hebt al veel dieren gezien, echt bijzonder.
    Geniet er nog maar lekker van meid en snel weer een xtje skypeeee!!

    Kusss de twins

  • 05 November 2012 - 18:13

    Inge En Cindy:

    Hoii lieve Joyce,
    Leuk om weer een lekker lang verhaaltje van je te lezen! Wel balen dat je internet eruit ligt zeg!!
    Gelukkig maak je heel veel leuke dingen mee en fijn dat het zo goed bevalt in Zuid-Afrika.
    Leuk dat het op stage ook zo goed gaat haha! Echt leuk dat die kinderen zoveel willen knuffelen, ze zijn dus erg blij met je!
    waoooww die foto's van die olifanten zijn echt super! en je hebt al veel dieren gezien, echt bijzonder.
    Geniet er nog maar lekker van meid en snel weer een xtje skypeeee!!

    Kusss de twins

  • 05 November 2012 - 18:13

    Inge En Cindy:

    Hoii lieve Joyce,
    Leuk om weer een lekker lang verhaaltje van je te lezen! Wel balen dat je internet eruit ligt zeg!!
    Gelukkig maak je heel veel leuke dingen mee en fijn dat het zo goed bevalt in Zuid-Afrika.
    Leuk dat het op stage ook zo goed gaat haha! Echt leuk dat die kinderen zoveel willen knuffelen, ze zijn dus erg blij met je!
    waoooww die foto's van die olifanten zijn echt super! en je hebt al veel dieren gezien, echt bijzonder.
    Geniet er nog maar lekker van meid en snel weer een xtje skypeeee!!

    Kusss de twins

  • 05 November 2012 - 18:13

    Inge En Cindy:

    Hoii lieve Joyce,
    Leuk om weer een lekker lang verhaaltje van je te lezen! Wel balen dat je internet eruit ligt zeg!!
    Gelukkig maak je heel veel leuke dingen mee en fijn dat het zo goed bevalt in Zuid-Afrika.
    Leuk dat het op stage ook zo goed gaat haha! Echt leuk dat die kinderen zoveel willen knuffelen, ze zijn dus erg blij met je!
    waoooww die foto's van die olifanten zijn echt super! en je hebt al veel dieren gezien, echt bijzonder.
    Geniet er nog maar lekker van meid en snel weer een xtje skypeeee!!

    Kusss de twins

  • 05 November 2012 - 18:15

    Inge & Cindy:

    Oepss.. de computer hing vast en had ondertussen iets te vaak op reactie plaatsen gedrukt.
    Sorryy! haha ik weet ook niet hoe je ze moet verwijderen.

  • 05 November 2012 - 21:52

    Toon En Thea:

    Dag Joyce,

    Leuk om je avonturen te lezen. Je maakt er echt een mooi verslag van Ook de foto's zijn heel mooi om te zien. Fijn dat ook je stage zo goed bevalt en de kinderen aardig zijn.
    Als je straks nog maar terug wil naar Schijndel. Eerst Schijndel en Gemonde nog naar jouw.
    Geniet van alle dingen die je nog mee gaat maken.

    groetjes Toon en Thea

  • 05 November 2012 - 22:46

    Jan En Els :

    Joyce,

    als ik die verslagen lees vraag ik me af of er ook nog tijd over is voor je eigen,
    geniet er maar van zolang je kunt.

    gr. Jan en Els

  • 06 November 2012 - 15:00

    Ome Jan:

    Ik heb je laatste verslag gelezen. best interessant en de foto's zijn mooi. Ik wacht weer op je volgende verslag. Veel plezier en doe er veel ervaring op. Verder wil ik je vragen om, als je een mooie stok ziet om die te kopen voor mij. Ik heb met je vader hier over gesproken. Een stok is geen SPIEGEL en hoeft niet in het koffer.

    Groetjes Jan en Marion.

  • 08 November 2012 - 16:24

    Andrea:

    Hey Joyce

    Wat een leuke dingen maak jij daar mee in zuid-afrika.
    Ook leuk om iets over je stage te lezen, en wat een mooie foto's.
    Ik kijk alweer uit naar het nieuwe verhaal.
    Wat zal jij veel verhalen en ervaring mee terug brengen.
    Groetjes en geniet nog van je tijd daar
    Andrea

  • 12 November 2012 - 23:26

    Charita:

    Joyce wat een mooi verslag! Ik ben echt super super trots op jou en ik mis je verrekes (om het dan maar ff op mijn manier te zeggen)!! Geniet er nog van meid, de tijd vliegt voorbij! Heel veel plezier en succes nog, maar dat gaat allemaal wel lukken denk ik zo!
    Dikke kus van je vriendinnetje! <3

  • 16 November 2012 - 20:33

    Paula Luykx:

    Lieve Joyce ,

    Wat leuk om jou te zien via face book. Ik denk nog vaak aan jou en aan de fijne samenwerking op de Lindelaan. Ik kan op dit moment niet meer naar Cunera want ik heb last van neuropathie en heb moeite met lopen. Ik heb wel een heel warm afscheid gehad. Hopenlijk kan ik toch over een poosje weer wat doen. Ik heb begrepen dat jij het goed maakt en veel hebt geleerd. Hou je goed en kom weer veilig terug. Ik hoop je nog weer eens te zien Heel veel groeten Paula

  • 23 November 2012 - 19:53

    Gonnie:

    Hallo Joyce,

    Wat een super goed idee om wat extra's te doen voor de kinderen van Protea Childe Care Centre.
    Ik hoop dat het gaat lukken om dankzij de bijdragen vanuit Nederland iets extra's te doen voor deze kinderen. (en daar twijfel ik niet aan als ik die lieve koppies zie op je foto,"s

    Ik ben ik net toevallig gebeld door jullie mam. Ik vroeg me af of je nog iets speciaals te wensen hebt voor die kinderen. Wat dan in de koffer van jullie mam mee kan b.v. pennen/ kleurtjes of is dit heel dom gedacht?? Laat maar weten aan jullie mam hoeveel plek ze denkt over te hebben in haar koffer.

    Joyce, nog heel veel succes met je stage en we hopen weer vlug een verslag op je site te lezen.

    Groetjes
    Gonnie en Toon


  • 07 December 2012 - 16:40

    Cockij:

    Hoi joyce ik wil je even een fijne vakantie wensen samen met je familie fijn he. Zondag is het zover geniet ervan en doe ze allemaal de groeten. Ik hoor wel hoe het geweest is. Vele groetjes Cocky.

  • 14 December 2012 - 20:03

    Mari En Tonnie Smits:

    Zo te lezen Een groot avontuur! Bewaar je ook nog iets om met je familie te gaan zien.
    Wat zal Opa trots op je zijn.

    Groetjes vanuit Gésel.

  • 30 December 2012 - 23:33

    Els Van Grinsven :

    joyce ik was vandaag op de beemden en jou pa en ma waren er ook vanmorgen geland vertelde dat het zo leuk was geweest daar en opa henk had het geweldig gehad hij zij dat had ik niet willen missen das mooi hij heeft er van genoten fijn dat hij dit mee heeft mogen maken . en heb gehoord dat je het daar goed naar je zin hebt maar het schiet al weer op dat je terug komt nog 6 weken nou geniet er nog maar ff van heel veel groetjes van jan en mij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth Airport

Joyce

Actief sinds 12 Juli 2012
Verslag gelezen: 619
Totaal aantal bezoekers 8213

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2012 - 05 Februari 2013

Mijn stage in Port- Elizabeth!

15 Augustus 2012 - 05 Februari 2013

Port- Elizabeth!

Landen bezocht: